سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸
کد مطلب : 1198
جالب است ۱
کشورها حمایت های گوناگونی از صنایع و بخش های مولد مانند کشاورزی می نماید و سازامان های بین المللی مانند یونیدو(سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و سازمان تجارت جهانی نیز این حمایت ها را به رسمیت شناخته و تائید نموده اند.  این حمایت ها شامل اعطای یارانه، تامین نهاده ها و نیز مواد اولیه، وضع تعرفه بر واردات، حمایت ها برای توسعه صادرات، کمک هایی برای افزایش بهره‌وری، معافیت مالیاتی و خریدهای تضمینی است. 
راهکاری برای جهش تولید، به واردات یارانه ندهید
 برهان  خبر - به ویژه در بخش کشاورزی که به موضوع مهم و راهبردی امنیت غذایی مربوط است، رقابت‌پذیر کردن کشاورزی با دیگر بخش‌ها و ترمیم درآمد کشاورزان و ماندگاری در روستاها به عنوان واحدهای مولد اجتماعی است. علاوه برای این کشورها برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش هیجانی و صعودی قیمت غذا – در معنای اعم آن – راهبردهای گوناگونی را تدبیر می کنند گاهی این تدبیر واردات کالای آماده مصرف برای انسان یا دام است مانند وقتی برای تغذیه دام علوفه از کشورهای دیگر وارد می شود یا وقتی برای تامین گوشت مصرفی شهروندان، دام زنده یا کشتار شده وارد می شود.  در سایر صنایع هم کمابیش اوضاع همین است؛ که نمونه آن را می توان در واردات خودرو به صورت آماده مصرف و یا به صورت قطعات قابل مونتاژ دانست. اما هرگز واردات به مفهوم نابودسازی تولید داخل و کاهش انگیزه‌های تولیدکنندگان داخلی نیست چرا که در شرایط واردات نیز برای حمایت هم‌زمان از تولیدکنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان، نه فقط تولید داخل متوقف نمی شود بلکه عرضه آن به بازارها انیز ادامه پیدا می کند. 

کارشناسان می گویند که هر گونه یک‌جانبه نگری به سمت واردات برای تأمین کسری تولید داخلی و یا عدم توجه به روانی عرضه کالاهای تولید داخل و ایجاد فشار برای کاهش قیمت محصولات تولید داخل آن هم خارج از قاعده یا بی توجه به قیمت تمام شده و سود منصفانه، تولید داخل را نابود می سازد. تولیدکنندگان ایرانی از این که دولت با خرید کالاهای خارجی به اسم تامین کسری تولید، عملا به تولیدکنندگان خارجی یارانه می دهد و تولید داخل را به این ترتیب خواسته یا ناخواسته نابود می سازد، گلایه دارند. در حقیقت تولیدکنندگان ایرانی علاوه بر مشکلاتی که از جانب مسائل بیرونی مانند تحریم ها و ... تهدیدشان می کند، باید با مشکلات درون دولت مانند حمایت از واردات هم دست و پنجه نرم کنند. این امر به آن معنی است که تولیدکنندگان هم از داخل و کشور و هم از خارج هدف تهدیدهایی واقع می شوند. 

در سال 1403 همان طور که رهبری هم در نخستین سخنرانی خود در قالب پیام نوروزی گفتند، ضرورت حمایت از شهروندان ایرانی به نحوی که مردم برای فعالیت در فضای اقتصادی کشور احساس امنیت کنند و با افزایش فعالیت اقتصادی خود، بتوانند جهشی اقتصادی را رقم بزنند ضروری است. این حمایت ها البته فقط مالی نیست، هرچند که در این شرایط بسیاری از بنگاه ها برای نامین هزینه های جاری خود با دشواری های زیادی مواجه هستند و همین امر تحریک اقتصادی را از ایشان گرفته است. هم چنین رقابت های منفی و مخرب در موارد متعددی باعث کاهش عمدی حاشیه سود از سوی برخی تولیدکنندگان شده که این امر نیز توسعه و ارتقای اقتصادی این بنگاه ها را نابود کرده و یا به مدت طولانی به تعویق انداخته است. 

سیاست گذاران و کارگزاران نظام برای اجرای فرمان نوروزی رهبری به طور جدی باید این نکات که تبعات ناخوشایندی در تولید برجای میگذارد را مد نظر قرار دهند.
حمید تهرانی 
https://borhankhabar.ir/vdca.on6k49n6a5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما