چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
کد مطلب : 156
جالب است ۰
چرخه معیوب خصوصی سازی در ورزش، تکراری نابخشودنی
برهان حبر - محمد ذوقی- بررسي ادبيات خصوصي سازي در امر ورزش نشان مي‌دهد كه تقريبا" تمامي كشورهاي دنيا به ضرورت نقش و جايگاه خصوصي سازي در بخش ورزش، اهميت ويژه‌اي قائل‌اند. به طور كلي دولت ها اقداماتي را نيز در اين راستا انجام داده‌اند كه نتايج آن نيز مثبت گزارش شده است. اما بايد توجه داشت كه خصوصي‌سازي در ورزش به خودي خود مفيد و سودآور نمي‌باشد و بدون وجود يك سري شرايط نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه صرفا" اجراي فرآيند خصوصي سازي در ورزش باعث ايجاد منافع مي‌گردد: ثبات اقتصادي، آزادسازي اقتصادي، وجود شرايط رقابت كامل در اقتصاد، ايجاد چارچوب‌هاي حقوقي و قانوني مناسب، اصلاح ساختار در برخي سازمان‌ها و وجود بازارهاي مالي گسترده و موثر، همگي از شرايط جدايي‌ناپذير موفقيت برنامه‌هاي خصوصي سازي در حيطه ورزش قلمداد مي‌گردد.براين اساس يكي از راه‌هاي كاهش هزينه‌هاي دولت كه از آثار مثبت خصوصي سازي در ورزش است، كاهش تصدي‌گري دولت است. يعني بايد آنچه قابل واگذاري به مردم است به استناد ابلاغيه مقام معظم رهبري و قوانين جاري كشور، به مردم از طريق بخش  خصوصي يا تعاوني واگذار گردد. اميد است با اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، شاهد حركت تكاملي و گسترده‌‌اي در دهه چهارم انقلاب اسلامي در حوزه ورزش باشيم.خصوصي سازي در صنعت ورزش اگر در شرايط مناسب و با ابزار و روش‌هاي موثر و صحيح صورت نگيرد به هيچ وجه مشكلات موجود بخش را حل نخواهد كرد. يكي از مراحل اساسي در اين راه‌، گام برداشتن در راه‌خصوصي سازي از طريق واگذاري باشگاه‌هاي ورزشي و اماكن ورزشي است. با فرض قبول اين موضوع  با سرعت بيش تري در راستاي توسعه اقتصادي صنعت ورزش مي‌توان گام برداشت. بدين منظور ابتدا درخصوص اثرات اقتصادي ورزش مطالبي به شرح ذيل براي بهره‌برداري خوانندگان محترم تقديم مي‌گردد.
در همین راستا گفتگوی  برهان خبر با پیشکسوتان فوتبال را در ذیل می خوانیم:
ناصر فرياد شيران: خصوصي سازي باشگاه ها بايد اولويت فوتبال باشد
به گزارش برهان خبر يكي از مشكلات فدراسيون فوتبال بحث خصوصي سازي باشگاه ها است كه تيم هاي ما هنوز هم بعد از گذشت 20 سال نتوانسته اند از حمايت مالي دولت بيرون بيايند و در فوتبال درآمدزايي كنند.
فريادشيران تصريح كرد: مسئولان فدراسيون فوتبال بايد باشگاه هاي ليگ برتر را به سمت خصوصي سازي سوق دهند همچنين سازمان ليگ بايد مكانيسم بليط فروشي استاديوم ها را درست كند تا تماشاگران بدون دغدغه اي و مشكلي بتوانند بازي تيم محبوبشان را تماشا كنند.

نهاد های نظارتی باید در واگذاری سهام باشگاه ها دقت زیادی به خرج دهند
وقتی گفته می‌شود بخش خصوصی باید در واگذاری سهام باشگاه‌ها دقت و وسواس زیاد به خرج داده و آن را به افراد صالح واگذار کند به دلیل بعضی تجربه های تلخ است. تراکتور را به یک شخص سرمایه دار و علاقه‌مند به فوتبال واگذار کردند و او نیز از جیب خود برای این تیم هزینه می‌کند و بازیکنان خوبی مانند سوگیتا و استوکس را برای تراکتور جذب کرد. همین واگذاری  صحیح این باشگاه باعث شد تا سطح فنی تراکتور بالاتر برود. صد در صد افراد زیادی به خرید باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال تمایل دارند اما ابتدا باید صلاحیت آن‌ها از طریق نهاد‌هایی مانند وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و نهاد‌های نظارتی تایید شود. اگر بخواهیم فوتبال ایران رشد کند باید بخش خصوصی وارد  این حوزه شود. ورزشگاه‌هایی در کشور داریم که سال به سال کسی به آن نمی‌رود، چنین ورزشگاه‌هایی باید به صورت رایگان هم شده، واگذار شود، همانطور که در ترکیه چنین کاری کردند. به جرأت می‌توانم بگویم فوتبال ایران از همه نظر ۳۰ سال عقب‌تر از فوتبال ترکیه است، زیرا در ترکیه هتل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ورزشگاه‌ها تحت مالکیت باشگاه‌ها قرار دارد و دولت تنها نظارت می‌کند.
اگر باشگاه ها خصوصی سازی نشوند مشکلات فوتبال ایران ادامه خواهد داشت
 ناصر فریاد شیران به خبرنگار برهان خبر گفت :تا زمانی که باشگاه‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی نشود، مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم همچنان ادامه خواهد داشت. تمام باشگاه‌های معتبر دنیا در کشور‌های مختلف خصوصی شده اند. یکی از مشکلات فوتبال ایران موانع قانونی است که اجازه خصوصی کردن باشگاه‌ها را نمی‌دهد. مطمئن باشید اگر باشگاه‌ها خصوصی شوند و به افراد سرمایه داری که به فوتبال علاقه‌مند هستند واگذار شود، فوتبال ما پیشرفت خواهد کرد. باید به مالک باشگاه‌های خصوصی تسهیلات ویژه‌ای بدهند و ورزشگاه‌هایی که سازمان تربیت بدنی مالک آن‌ها است را به صورت اقساط بلند مدت به باشگاه‌های خصوصی واگذار کنند. تا زمانی که باشگاه‌ها به صورت دولتی اداره شوند، مطمئن باشید مشکلات فوتبال ما ادامه خواهد داشت. هواداران پرسپولیس و استقلال مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه تجمع می‌کنند و به هر تصمیمی که گرفته می‌شود اعتراض دارند. چنین اتفاقی در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد و این به خاطر دولتی بودن این باشگاه‌ها است. باید از تجربه موفق واگذاری تراکتور و ماشین سازی الگو بگیریم. زنوزی برای فولاد گستر تبریز ۸ سال هزینه کرد و بعد از آن تراکتور را هم خرید. حالا می‌تواند برای تیمش بازیکن خارجی یا ملی پوش گران قیمت جذب کند و کسی نمی‌تواند بابت چنین کاری به او اعتراض کند، زیرا از جیبش هزینه می‌کند. باید تمام باشگاه‌های ما خصوصی شوند تا سطح فنی تیم‌های ایرانی هم بالاتر برود.

کاظم اولیایی مدیرعامل سابق تیم استقلال: واگذاری با شرایط و فرمول موجود جواب نمی‌دهد
 کاظم اولیایی مدیرعامل سابق تیم استقلال و عضو هیئت موسس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال در زمینه واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تأکید کرد: واگذاری با شرایط و فرمول موجود جواب نمی‌دهد؛ مگر اینکه تغییرات اساسی در آن رخ دهد.او در ادامه گفت: اگر قرار باشد مسئولیت این باشگاه‌ها را به مؤسساتی واگذار کنیم که در اداره امور خودشان با مشکل مواجه‌اند، راه به جایی نمی‌بریم. اگر توانستیم این واگذاری را طبق فرمول مدیریت پیمان یعنی 20 درصد وزارت ورزش، 10 درصد که قبلاً واگذار شده، پنج درصد پیشکسوتان، 15 درصد تعاونی هواداران و 50 درصد به بخش خصوصی واگذار کنیم، کار درست انجام شده، در غیر این صورت واگذاری نتیجه‌بخش نخواهد بود. ما باید نگاه منفعت‌طلبانه را از ورزش دور کنیم. 23 سال است باشگاه‌های فوتبال را حرفه‌ای کرده‌ایم، اما هیچ برنامه حرفه‌ای نداریم. دوستان به بحث فرهنگی اشاره کردند، فرهنگ‌سازی و بازی جوانمردانه در ذات ورزش است، به شرطی که این مسائل مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه برنامه‌ریزی درست داشته باشیم
اولیایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث خصوصی‌سازی افرادی که تخصصی در عرصه ورزش نداشتند، به فوتبال خیانت کردند. 

محمد مایلی کهن پیشکسوت فوتبال: همه مقصرند
اشکال ما انتخاب مدیران است. به نظر من مقصر وزارت ورزش و کسانی هستند که مسوولیت انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره را برعهده دارند. اگر مدیرعاملی اقتصادی انتخاب شود که خیلی خوب است اما اگر قرار است فوتبالی باشد، قطعا باید هیئت مدیره اقتصادی داشته باشد. به نظر من همه خطاها به سومدیریت در ورزش بر می‌گردد. اگر آقای سجادی و پولادگر ستادی با عنوان پیگیری مطالبات داشتند و همین چند ماه اخیر که فتح الله زاده در حال وقت کشی بود و فقط با «ببینم چی میشه» ها طی کرد و بعد از آن هم به دولت و هواداران متوسل شد به این قضیه ورود می‌کردند، قطعا وضعیت فرق می‌کرد. کاش از جیب مردم می‌دادند و حداقل دل چند میلیون هوادار شاد می‌شد. این‌ها همه به سومدیریت فتح الله زاده، هیئت مدیره، وزارت ورزش و بخشی از آن هم به خود دولت برمی گردد. وقتی دولت ما یکی از وزارتخانه‌هایش را کنترل نمی‌کند ضعف است. 

هیچکس پاسخگو نیست!  
اگر همین آقای قربان زاده مسوول  سابق خصوصی سازی باشگاه ما باشد و از پنج سال قبل تا الان را بررسی کند، ۹۰ درصد مدیران باید پاسخگو باشند! باید در دادگاه جواب پس بدهند! شک نکنید که این اتفاق خواهد افتاد. رییس سابق هیئت فوتبال تهران، بعد از ۱۶ سال با تقدیر و تشکر و هدیه راهی شد. این آقا هم باید برای تک تک عملکردهایش پاسخگو باشد! هرکسی در هر مقامی نسبت به عملکرد یک مدیر اعتراض داشته باشد، مدیر باید پاسخ دهد! کما اینکه خود وزیر هم باید پاسخگو باشد. ایراد ما این است که از بالاترین مقام ، هیچکس ایراداتش را نمی‌پذیرد که بابتش جواب پس دهد. ا هرکس ایراد دارد باید برخورد صورت گیرد. وقتی برخورد نمی‌کنیم و همین طور از بالا تا پایین با هیچکس هیچ کاری نداریم، همین وضعیت هم پیش می‌آید.

 
https://borhankhabar.ir/vdcfivdyaw6dt.giw.html
نام شما
آدرس ايميل شما