چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد مطلب : 3076
جالب است ۰
به گزارش برهان‌خبر به نقل از المانیتور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شد تا در اجلاس سه‌روزه ناتو شرکت کند. انتظار می‌رود آنکارا در این اجلاس خواستار افزایش فروش تسلیحات به کشورش شود.
اردوغان به دنبال آشتی تسلیحاتی با آمریکا در اجلاس ناتو
به گزارش برهان خبر، اردوغان به خبرنگاران گفت: «ما در این اجلاس بر لزوم تلاش‌های بیشتر ناتو برای مبارزه قاطع و جامع با سازمان‌های تروریستی تأکید خواهیم کرد». وی افزود که همچنین برای رفع «موانع» فروش تسلیحات که برخی کشورهای ناتو بر سر راه کشورش قرار می‌دهند، فشار خواهد آورد. این دو مسئله همچنان بزرگ‌ترین نارضایتی‌های آنکارا از برخی پایتخت‌های ناتو، به‌ویژه واشنگتن، هستند.

ترکیه در سال ۲۰۱۹ به دلیل خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ ساخت روسیه تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا (CAATSA) از برنامه جنگنده‌های اف۳۵ خارج شد. کنگره آمریکا این قانون را در سال ۲۰۱۷ برای جلوگیری از معاملات بزرگ با روسیه تصویب کرد.

معلوم نیست که آیا رئیس‌جمهور ترکیه با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، دیدار دوجانبه‌ای خواهد داشت یا نه. این اولین سفر اردوغان به واشنگتن از زمان انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۲۰ است. 

یک سفر رسمی در ماه مه گذشته به دلیل اختلافات آمریکا و ترکیه در مورد جنگ غزه به تعویق افتاد. هر دو طرف ترکی و آمریکایی اعلام کردند که به دلیل تداخل در برنامه‌ها این تأخیر رخ داده است، اما رسانه‌های ترکیه نزدیک به دولت گزارش دادند که ادامه حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل یکی از عوامل اصلی در تصمیم ترکیه برای تأخیر در این سفر بوده است.

حضور رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس ناتو همچنین در زمانی انجام می‌شود که ترکیه به طور فزاینده‌ای خواهان تعمیق روابط خود با سایر اتحادهای بین‌المللی به رهبری چین است که به عنوان رقبای ناتو و اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند.

اردوغان هفته گذشته در بازگشت از اجلاس سازمان همکاری شانگهای (SCO) به رهبری چین در قزاقستان، بار دیگر تمایل خود را برای عضویت کامل در این بلوک تکرار کرد. این بلوک که در سال ۲۰۰۱ توسط چین، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، هند و پاکستان تأسیس شد، مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم را یکی از اهداف خود می‌داند.
https://borhankhabar.ir/vdch.qnxt23nv-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما