چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱
کد مطلب : 2224
جالب است ۰
روزنامه المانیتور نوشت: علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که دولت او در حال مذاکره با ایالات متحده، است. وی تاکید کرد که این مذاکرات توسط سلطان نشین عمان در خلیج فارس میزبانی می شود.
دیپلمات ارشد ایران گفت و گو با آمریکا را تایید کرد
باقری در پاسخ به این سوال در یک کنفرانس خبری در جریان سفر به بیروت گفت: "ما همیشه مذاکرات خود را ادامه داده ایم ... و این مذاکرات هرگز متوقف نشده اند."

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در ماه مارس گزارش داد که باقری در اوایل سال 2024 در عمان درگیر مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده بوده است، این در حالی است که تنش های منطقه ای بر سر جنگ اسرائیل و حماس در غزه بالا گرفته است. آمریکا متحد اصلی و تامین کننده اصلی کمک های نظامی اسرائیل است.
باقری روز دوشنبه در اولین سفر خارجی خود پس از پذیرش سمت سرپرستی وزارت خارجه ایران بعد از درگذشت حسین امیرعبداللهیان در سانحه هلیکوپتر که منجر به کشته شدن رئیس جمهور ایران نیز شد، به لبنان رسید.
باقری دلیل انتخاب لبنان برای سفر خود را این موضوع که لبنان مهد مقاومت علیه اسرائیل است، عنوان کرد.
باقری، مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران، گفت که مذاکرات با قدرت های غربی در مورد فعالیت های هسته ای تهران ادامه دارد.
دولت های غربی مدعی هستند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. ادعایی که جمهوری اسلامی ایران همیشه آن را رد کرده است.
باقری همزمان با افتتاح نشست بازرسان هسته ای سازمان ملل در وین گفت: "به آنها توصیه می کنیم فرصت را بیشتر از دست ندهند و اقداماتی را که باید انجام می دادند اما انجام ندادند، جبران کنند."
دیپلمات ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال محکوم کردن تهران به دلیل عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در نشست هیئت مدیره این سازمان هستند.
در آخرین نشست این آژانس در ماه مارس، کشورهای اروپایی به دلیل عدم حمایت واشنگتن، برنامه های خود برای مقابله با ایران را کنار گذاشتند.
باقری روز سه شنبه از لبنان به سوریه سفر کرد.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی علیه ایران
نشریه نشنال نوشت که کشورهای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل ارائه کردند.
کشورهای اروپایی، بریتانیا، فرانسه و آلمان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای نشست سازمان دیده بان هسته‌ای سازمان ملل در این هفته ارائه کرده‌اند که بار دیگر از ایران می‌خواهد تا ردپای اورانیوم یافت شده در مکان‌های اعلام نشده را توضیح دهد.
این متن که توسط قدرت‌های اروپایی، معروف به E3، ارائه شده است، همچنین موضوعاتی مانند ممانعت از ورود بازرسان را پوشش می‌دهد.
این اقدام پس از تصویب قطعنامه‌ 18 ماه پیش صورت می‌گیرد که از ایران می خواهد تا با تحقیقات چند ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره ردپای اورانیوم همکاری کند.
متن جدید خواستار همکاری فوری ایران است، از جمله اینکه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد در صورت نیاز به نمونه‌برداری اقدام کند.
این متن همچنین با رسیدگی به مشکلاتی که به تازگی به وجود آمده، مانند ممانعت ایران از ورود بسیاری از کارشناسان ارشد غنی‌سازی اورانیوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تیم بازرسی، فراتر می‌رود.
این قطعنامه از ایران می خواهد که به کارشناسان ارشد غنی سازی اورانیوم آژانس اجازه دهد تا وارد ایران شوند و همچنین خواستار احترام به بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تعهدی برای همکاری می‌داند.
متن این قطعنامه به شرح زیر است: «هیات دیده بان هسته‌ای سازمان ملل از ایران می‌خواهد همکاری کافی با آژانس داشته باشد و اقدامات ضروری و فوری را که این هیات در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ خود اتخاذ کرده است، برای حل و فصل مسائل پادمانی انجام دهد. اقداماتی که علیرغم تعاملات متعدد با آژانس از سال ۲۰۱۹ همچنان حل نشده است.»
شورای حکام آژانس که متشکل از ۳۵ کشور است به صورت فصلی تشکیل جلسه می‌دهد و یکی از دو نهاد اصلی سیاست‌گذاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. 
کشورهای اروپایی (E3) علی‌رغم نگرانی آمریکا مبنی بر اینکه این اقدام می‌تواند منجر به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود، بر تصویب این قطعنامه پافشاری می‌کنند. این کشورها مدعی هستند که ایران در واکنش به آن‌ها اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای کرده است.
لازم به ذکر است که روسیه و چین با آخرین قطعنامه علیه ایران مخالفت کرده بودند.
ایران در حال حاضر اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی می کند. درجه غنی‌سازی سلاح‌های هسته‌ای 90 درصد است. قدرت‌های غربی معتقدند که هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی در این سطح وجود ندارد. ایران می‌گوید اهداف هسته‌ای آن‌ها کاملاً صلح‌آمیز است.
این متن می‌گوید در صورت عدم همکاری ایران، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، اختیار دارد تا گزارشی «جامع» تهیه کند که فشار بر تهران را بیشتر می کند.
بر اساس متن این قطعنامه: "عدم همکاری مداوم ایران برای ارائه همکاری کامل، شفاف و بدون ابهام با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل تمام مسائل پادمانی حل‌نشده، ممکن است مدیر کل را ملزم به تهیه ارزیابی جامع و به‌روز در مورد احتمال وجود یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام‌نشده کند."
 
https://borhankhabar.ir/vdcb.5b5urhb5aiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما