دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد مطلب : 970
عضو مجمع خیرین کشور:

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را دارد

ترک تحصیل مهم ترین آسیب اجتماعی است
جالب است ۰
 برهان خبر - هر چند موضوع بازماندگان از تحصیل، موضوع جدیدی نیست اما انتشار آمار حدود یک میلیون بازمانده موضوع مهمی است که دلیل گفت و گوی برهان خبر با دکتر اشکان تقی پور، عضو مجمع خیرین کشور شد.
سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را دارد
او در این گفت و گو به انتشار آمارهای متفاوت از بازماندگان از تحصیل اشاره می کند و می گوید: آماری که مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده، آمار صحیح تری است هر چند خیلی تفاوت نمی کند که این آمار را چه کسی یا چه مرکزی منتشر کرده، اصل ماجرا این است که ما با یک اسیب اجتماعی بزرگ به نام بازماندگان از تحصیل روبرو هستیم.
تقی پور آمار نزدیک به یک میلیون بازمانده را مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: متاسفانه در بخش عمده ای از این آمار مربوط به بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی است و رقم آن چیزی حدود 300 هزار نفر است.
عضو مجمع خیرین کشور باز هم تاکید می کند که ذاتا موضوع بازماندگان از تحصیل از هر جنبه ای قابل تامل و بررسی است اما این آمار وقتی آزار دهنده می شود که اعلام شده آمار بازماندگان مقطع ابتدایی مربوط به کسانی است که برای ثبت نام در اول دبستان به مدارس مراجعه نکرده اند.
به گفته او، بیشترین آمار بازمانده های از تحصیل مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی است.
او این را هم اضافه می کند که یکی از دلایل مهم ترک تحصیل یا عدم ثبت نام کودکان در مدرسه توسط والدین این است که خانواده با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، بعضا تعداد فرزندان زیاد است و پدر از پس مخارج بر نمی آید از این رو نه تنها فرزندان از تحصیل جا می مانند بلکه باید کمک خرج هم بشوند.
تقی پور معتقد است: حل مشکل بازماندگان از تحصیل که می توان آن را یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی دانست در گروه همکاری همه نهادهای متولی است یعنی هم نهادهای فرهنگی دولتی و هم غیردولتی می توانند نقش مهمی در کاهش این آمار داشته باشند.
این خیر مدرسه ساز می افزاید: تنها ساختن مدرسه در مناطقی که نبود مدرسه دلیل اصلی بازماندگی است، کافی نیست، حل معضل بازمانده های از تحصیل نیاز به فرهنگ سازی دارد، یعنی باید در کنار ساخت مدرسه روی آموزش خانواده ها هم کار کرد.
به گفته او، غفلت از این موضوع می تواند پیامدهایی مانند افزایش جرم و جنایت، اعتیاد و طلاق را به همراه داشته باشد.
 
https://borhankhabar.ir/vdcjfyehzuqea.sfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما